Nouvelle Vague får finbesök

Intervju med Nouvelle Vague (arti­keln pub­li­ce­rad i dagens SvD):

När Nouvelle Vague ville för­nya sitt cover­kon­cept bjöd ban­det in gäs­ter. Men inte vilka som helst. På nya ski­van NV3 hörs Martin Gore från Depeche Mode och Ian McCulloch från Echo & The Bunnymen sjunga country­tolk­ningar av sina egna låtar.

Någon som minns Mike Flowers Pops easy listening-version av Oasis “Wonderwall”? Señor Coconuts lati­noco­ver på “Autobahn” med Kraftwerk? Kanske till och med tyske Max Raabes sym­fo­nior­kest­re­rade slakt av Queens “We will rock you”?

Fransmännen Marc Collin och Olivier Libaux var knap­past först med idén att göra gen­reö­ver­skri­dande tolk­ningar av kano­ni­se­rad vit pop­mu­sik. Till skill­nad från ovan nämnda upp­stic­kare blev dock deras boss­a­ver­sion av Joy Divisions “Love will tear us apart” ingen one hit won­der. Fem år efter genom­brot­tet har grup­pen Nouvelle Vague behål­lit sin publik och släp­per i dagarna sitt tredje album med covers.

Själva vill de båda her­rarna inte veta av jäm­fö­rel­ser med spex­iga kon­cept­band. Istället beskri­ver de Nouvelle Vague som ett helt unikt projekt.

- Våra första låtar var roliga på ett lite kit­schigt sätt, det är sant. Men efter det har vi utveck­lat vårt eget, omisskän­liga sound. Vi tar låtar från den fan­tas­tiska new wave-eran och gör något nytt av dem. Jag kan inte komma på något annat band i musik­histo­rien som på ett lika ambi­tiöst sätt har spe­lat in covers från en spe­ci­fik tids­pe­riod, säger Marc Collin.

Kitsch eller inte, upp­läg­get för Nouvelle Vague är av typen som skulle ge en skiv­sam­lar­nörd natt­liga pol­lu­tio­ner. Duon ploc­kar väs­ter­ländska favo­rit­lå­tar ur sin skiv­sam­ling. Dessa körs genom ett fil­ter av mer exo­tiska gen­rer och kryd­das med sång från inlå­nade — och av en hän­delse all­tid snygga — vokalissor.

Tidigare har resul­ta­ten andats bos­sa­nova, reg­gae och easy lis­te­ning, men på tred­jeal­bu­met “NV3” drar de även åt country och blu­egrass. En sak för­blir dock oför­änd­rad. Låtmaterialet häm­tas från band­le­dar­nas upp­växtår, sent 70– och tidigt 80-tal.

- Det var en otro­lig period. Punken hade nyss bru­tit alla reg­ler, sam­ti­digt som det fanns ny tek­nik och nya instru­ment att expe­ri­men­tera med, säger Marc Collin.

Olivier Libaux fortsätter:

- Viktiga skiv­bo­lag som Creation och Factory star­ta­des, mas­sor av fan­tas­tiska ski­vor gavs ut och hela grun­den för inde­pen­dent­mu­si­ken lades under de åren.

På Nouvelle Vagues nya skiva skru­vas band­kon­cep­tet ytter­li­gare ett varv. Som duett­part­ners till sina sång­ers­kor har Collin och Libaux bju­dit in upp­hovs­män­nen till de låtar som tol­kas. Följaktligen gäs­tas albu­met av bland andra Ian McCulloch från Echo & The Bunnymen, Terry Hall från The Specials och Martin Gore från Depeche Mode.

Olivier Libaux bör­jar fnissa när han berättar:

- Det är ganska sjukt egent­li­gen, att en stor artist som skrev en låt för 25 år sedan sjunger in den med ett helt nytt arrange­mang gjort av några fransmän.

FAKTA: NOUVELLE VAGUE

Består av Marc Collin och Olivier Libaux samt en skif­tande upp­sätt­ning sångerskor.

Bandnamnet är vit­sigt i dub­bel bemär­kelse. Över­satt till eng­elska bety­der det new wave, den genre som grup­pen i regel tol­kar låtar från. På por­tu­gi­siska blir nam­net bos­sa­nova, den genre som de ursprung­li­gen omvand­lade låtarna till.

Nya albu­met NV3 inne­hål­ler bland annat Depeche Modes “Master and ser­vant”, Violent Femmes “Blister in the sun”, Sex Pistols “God save the queen” och Talking Heads “Road to nowhere”. Skivan släpps den 15 juni.

Om Adam

Journalist. Filmare. Författare.
Det här inlägget postades i Artiklar, Blogg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>