Spotify orsakar dreggel även i USA

I svenska musik­bransch­dis­kus­sio­ner har Spotify numera sta­tus som Räddaren i nöden, en Messias som åter ska sätta mat på artis­ters och skiv­bo­lags bord. Samtidigt hörs ofta invänd­ningar som att Spotify bara är stort i Sverige och Storbritannien, eller att det finns andra, lika bra tjäns­ter (typ Pandora, Rhapsody och Deezer).

Det är lätt att avfärda hyll­ning­arna som en pat­ri­o­tisk hype.

Efter en dag på en musik­kon­fe­rens i Hollywood måste jag dock spräcka den bil­den. De med­ver­kande på Digital Music Forum West tyck­tes alla få något heligt i blic­ken när Spotify kom på tal. Det svenska strea­min­gund­ret, som tyd­li­gen pre­cis delat ut test­kon­ton till ame­ri­kanska jour­na­lis­ter och bran­schin­si­ders, åter­kom i panel­sam­tal efter panel­sam­tal som exem­pel på hur unga ska loc­kas till lag­liga alternativ.

Till slut kände någon i publi­ken ett behov av att nyan­sera hal­lelu­jakö­rerna och ställde frågan:

- Tror ni verk­li­gen att vi sit­ter här och pra­tar om Spotify om tre år?

Eric Garland från ana­lys­fö­re­ta­get BigChampagne tyck­tes näs­tan tår­ögd när han svarade.

- Visst, affärsmo­del­len är en fråga för sig, men någon form av Spotifymjukvara tror jag defi­ni­tivt att vi använ­der. Som använ­darupp­le­velse är den helt fantastisk.

-

Om någon för­res­ten und­rar vad jag gör i Los Angeles så ska jag be att få åter­komma med detal­jer. Det har att göra med ett film­pro­jekt, som kan föl­jas i något kryp­tisk form här.

Om Adam

Journalist. Filmare. Författare.
Det här inlägget postades i Blogg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>